مراحل اجرایی تولید و چاپ ویراست سوم بازی‌ها
مراحل اجرایی تولید و چاپ ویراست سوم بازی‌ها

شادرام مشغول تولید ویراست سوم بازی‌هاست. در رابطه با فرایند اجرایی تولید و مراحل چاپ، با فائزه سالکی، معاون اجرایی شادرام گفتگو کردیم.

قبل از شروع فرایند چاپ، چه مراحلی باید طی شود؟

صفحه‌ها و جعبه‌های بازی توسط گرافیست شادرام، طراحی می‌شوند و بعد از تائید نهایی، نمونه‌های اولیه آن برای چاپخانه فرستاده می‌شوند تا از نظر اندازه و کیفیت بررسی شوند و پس از تائید نمونه‌ها، فرایند چاپ شروع می‌شود. 

 

یه توضیح کوتاه درمورد مراحل تولید و چاپ می‌دید لطفاً؟

تمام بازی‌ها نیاز به چاپ داشتند. چاپ هر بازی شامل چاپ جعبه (hard box)، صفحه‌های بازی، کارت‌ها و دفترچه‌های راهنما می‌شود. پس از اتمام مرحله اولیه چاپ و تائید آن‌ها، صفحه‌های بازی سلفون و دفترچه‌های راهنما صحافی می‌شوند؛ پس از ساخته شدن قالب تیغ کارت‌ها و زدن ضربه‌ی تیغ بر روی آن‌ها، کارت‌ها uv می‌شوند. سه عدد از بازی‌ها نیاز به ساعت شنی داشتند که ساخت آن به وسیله‌ی تزریق پلاستیک انجام می‌شود؛ همچنین پس از تهیه شن و الک کردن آن، ساعت‌های شنی آماده می‌شوند. مراحل تزریق پلاستیک و ساخت گردونه‌ها نیز برای هرکدام از بازی‌ها با دستگاه‌های لیزر، تزریق پلاستیک و… انجام می‌شود که درباره‌ی این‌ موارد به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

 

برای نظارت بر مراحل تولید و چاپ به چه مهارت‌هایی نیاز است؟

داشتن دقت بالا اولین شرط برای پیگیری فرایند چاپ است. در طی مراحل چاپ باید توجه کنیم که خروجی رنگ‌ها دقیقاً همان چیزی باشد که می‌خواهیم؛ حتی کمی تیرگی یا روشنی نیز ممکن است باعث ایجاد مشکل شود. برای مثال اگر رنگ‌ صفحه‌ها کمی تیره باشد، با قرار گرفتن سلفون بر روی صفحه در مراحل بعد، رنگ تیره‌تر می‌شود و تمام هزینه‌ها و انرژی‌های صرف شده، از بین می‌رود.

کار چاپ و مراحل اجرایی تولید از چه زمانی شروع شد و پیش‌بینی می‌کنید کی تمام می‌شود؟

حدوداً از اواسط آذرماه شروع شد. کارهای مربوط به چاپخانه تقریباً یک هفته زمان برد اما این‌که تمامی مراحل اجرایی تولید تا چه زمانی طول بکشد بستگی به روند تزریق پلاستیک و مسائل مرتبط با صنعت دارد.

 

 

تصویر خبر
اخبار دیگر